Як Мінінфраструктури відновити довіру до вантажних залізничних перевезень

Опубліковано vertik
Категорія:

Дмитро Костерний
заступник директора з правових питань ТОВ «Транспортно-експедиторська компанія «Вертикаль»

 

Все частіше в інформаційному просторі можна зустріти публікації представників бізнесу про погіршення співпраці з Укрзалізницею, а саме: неможливість спрогнозувати терміни доставки вантажів, тривалі простої вагонів, відсутність належної комунікації, зловживання монопольним становищем тощо. Такі меседжі з’являються не просто так, адже бізнес продовжує витрачати великі гроші та зазнавати збитків. І це триває роками. З-поміж цієї критики та висловлювань є доволі слушні поради та ідеї, які мають почути представники УЗ та Міністерства інфраструктури.

Сьогодні хочу виокремити таку важливу тему, як терміни доставки вантажів та відповідальність за їх несвоєчасну доставку. Адже надання Укрзалізницею послуг перевезення здійснюється із систематичними порушеннями даних термінів, що власне і завдає збитків іншій стороні договору.

Зазначена проблематика існувала й до початку повномасштабного вторгнення, а з його початком набула більшої актуальності та своїх особливостей. Зокрема, з прийняттям наказу Мінінфраструктури від 29.07.2022 р. № 571, на період дії в Україні воєнного стану та протягом одного місяця після припинення чи скасування воєнного стану Укрзалізниці дозволено не дотримуватися термінів доставки вантажів та порожніх вагонів через зупинення дії п. 1.1. Правил обчислення термінів доставки вантажів.

Одночасно не зупинено дію  п. 116 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 р. № 457, яким визначено розмір штрафу за несвоєчасну доставку. Проте наказ Мінінфраструктури від 29.07.2022 р. № 571 блокує можливість реалізації зазначеної правової норми та притягнення Укрзалізниці до бодай якоїсь відповідальності за порушення термінів доставки.

Станом на сьогодні ситуація виглядає таким чином, що замовник послуги перевезення  не має чіткого уявлення про те, коли прибуде потяг з вантажем. Європейський перевізник, простоявши під кордоном в очікуванні вагонів з української сторони та не дочекавшись їх, повертається порожнім, клієнт розриває контракт, а товаровиробник/вантажовідправник потерпає від збитків через несвоєчасну доставку вантажу. Юридична відповідальність зі сторони Укрзалізниці за це відсутня.

Такий стан речей не дає впевненості, прогнозованості у взаємовідносинах з Укрзалізницею та  абсолютно не задовольняє бізнес, який щоденно працює з Укрзалізницею, бізнес, який все ще вірить у можливі зміни.

Все частіше в професійних колах виникають порівняння з пасажирськими перевезеннями, які здійснюються вчасно, за чітким графіком руху. Тож виникають логічні запитання: чому щоденні потяги до польських міст Варшава, Хелм курсують згідно з публічною обіцянкою Укрзалізниці вчасно доставити пасажира (замовника послуги перевезення)? І, відповідно, чому з вантажними потягами так не відбувається ?

Будь-які договірні відносини, незалежно від статусності його сторін, мають ґрунтуватися на справедливій, взаємній відповідальності, і перевезення вантажів залізницею не є винятком. Таким чином, для ефективної взаємодії між Укрзалізницею та зацікавленими сторонами у своєчасній доставці вантажів, повернення довіри до перевізника, Мінінфраструктури має скасувати свій наказ від 29.07.2022 р. № 571, тобто повернути загальні законодавчо встановлені терміни доставки вантажів та порожніх вагонів і розблокувати відповідальність перевізника за їх порушення.

У зв’язку з тим, що Укрзалізниця є стратегічно важливим підприємством і відіграє ключову роль у багатьох надважливих завданнях державної політики, суди, керуючись нормами частини третьої статті 551 Цивільного кодексу України та частин 1, 2 статті 233 Господарського кодексу України, мають право зменшувати зазначений штраф. На практиці зменшення штрафу відбувається на 50%, 80%, 90% від нарахованої суми. Тому Укрзалізниці особливо не варто турбуватися про дані штрафи, а, навпаки, докладати максимум зусиль для покращення своєчасного руху вагонів.

Вважаю, що запропонований крок позитивно вплине на внутрішній ринок перевезень залізницею, покращить сприйняття Укрзалізниці іноземними перевізниками, партнерами, дозволить зацікавленій особі хоча б частково компенсувати свої збитки через порушення термінів перевезення за рахунок стягнення вказаного штрафу.

Українська