5 фактів та 10 графіків про те, як функціонують українські залізниці

Опубліковано vertik
Категорія:

З новим менеджментом «Укрзалізниці» будуть великі зміни. А доки вони не відбулися, ми акцентуємо увагу на найспірніших моментах цієї транспортної галузі.

У нас на підході крутий та величезний огляд усієї транспортної системи України, який ми готуємо за підтримки фірми AgroMonitoring та «Транспортно-експедиторська компанія „Вертикаль»». Ну а поки ти з нетерпінням на нього чекаєш (а ми в цьому впевнені), уявляємо тобі міні-огляд залізниць України з усіма їх проблемними та не дуже точками.

Обсяг вантажоперевезень залізничним транспортом за останні два роки значно зменшився

А саме — на 94 млн. тонн порівняно з 2013 роком. Вантажооборот водного та авіатранспорту, у свою чергу, за 2015 рік зріс майже у 1,5 раза.

Все просто: занепад важкої промисловості ні для кого не секрет в Україні.

picture_dinamika-gruzovyx-zh_4213_p0І як би уряд не намагався реабілітувати ці галузі, все безуспішно: Китаю вже не потрібна наша сталь, яка здебільшого виробляється за застарілими совковими стандартами, а українські шахти на сході країни з певного часу або занедбані, або служать інтересам далеко не української промисловості.

picture_struktura-gruzovyx-z_4221_p0Проте, ми маємо величезні ресурси для того, щоб повернути залізничну галузь до життя. Подивися лише на протяжність залізниць України. З європейських країн за цим показником ми поступаємося лише Німеччині та Франції.

picture_obshhaya-protyazhenn_4216_p0За офіційними даними Держстату, загальна довжина шляхів зменшилася, але, зважаючи на все, це наслідок окупації Криму та війни на сході країни.

Не варто також забувати про те, як у нас справи зі станом рухомого складу. Спойлер: погано. Так буває, коли парк не оновлюється майже 25 років.

picture_podvizhnoj-sostav-po_4220_p0З тепловозами справи не такі погані, як із паровозами та пасажирськими вагонами. Думаємо, що немає потреби докладно говорити про стан останніх: ти й сам за нещодавно неодноразово відчував на собі всі принади традиційних пасажироперевезень «Укрзалізниці».

Що стосується інших видів рухомого складу, наприклад, усі з 24 паровозів у нас старше 40 років. З 1720 одиниць електровозів 910 теж були виготовлені в минулому столітті, а тому перебувають у такому ж плачевному стані. Ситуація з тепловозами нехай і краща, але різниця незначна: лише 4 із 2151 одиниць молодше 8 років.

Але, здається, стан справ почав змінюватися на краще: ось тобі 13 нових пасажирських вагонів-трансформерів, а ось плани закупівлі семи тисяч новеньких вантажних.

 Придніпровська залізниця - лідер по потоку вантажо- та пасажироперевезень
picture_gruzovye-perevozki-p_4218_p0Причина лідерства вищезгаданої залізниці у тому, що Запорізька та Дніпропетровська області – це промислові гіганти України.
picture_passazhiropotok-naib_4217_p0У пасажиропотоках Дніпро також не відстає. За ним відразу йдуть Харків, Київ, Запоріжжя та Одеса. Два останні залізничні вузли працюють в основному на курортний напрямок. Харків — лідер серед пунктів пропуску пасажиропотоком у бік Російської Федерації. Все тому, що 4 млн українських громадян працюють у Росії, і це лише за офіційними даними.

picture_passazhirskie-zhd-pe_4219_p0Незважаючи на те, що за обсягом пасажиропотоку Дніпро лідирує, фактично найбільше пасажирів перевозять Київська та Харківська залізниці.

Обсяг пасажирських перевезень за останні два роки впав на 10 %

Куди подітися: до Криму потяги вже не ходять, у бік Росії пасажиропотік теж зменшився. Про поїзди у бік Донецька та Луганська краще взагалі промовчати: мало залишилося ділянок залізниць, де рейки ще не розібрали та не відправили на металобрухт.

picture_dinamika-passazhirsk_4214_p0Пасажиропотік через пункти пропуску на кордоні з Росією за останні п'ять років зменшився на 70 %

Також зменшився потік пасажирів, що проходить через кордони з Польщею, Словаччиною, Білоруссю та Румунією.

picture_propusk-passazhirsko_4223_p0Ширина колії української залізниці ускладнює міжнародний вантажообіг

Так склалося історично. Якщо глянути на карту, то можна простежити дивовижну тенденцію: у всіх пострадянських країнах ширина колії однакова. Рішення прокладати шляхи саме такої ширини було ухвалено ще в епоху СРСР.

picture_railgaugeworld_4224_p0Це створює певні перешкоди для транспортування пасажирів та вантажів міжнародного призначення: перестановка пасажирських вагонів може тривати до двох годин, а заміна вантажних вагонних візків до кількох тижнів з урахуванням черги. Все це, звичайно, робить міжнародні вантажоперевезення залізничним транспортом як мінімум менш зручними, як максимум — значно ускладнює логістику. При цьому ситуацію не рятує навіть те, що на кордоні з Україною є найбільша кількість подібних стикувальних вузлів, а саме 13.

Внаслідок цього на кордоні з ЄС, наприклад, можуть використовуватися різні технології розширення колії, перевантаження вантажів або пересадки пасажирів.

Найпоширенішою шириною колії є 1435 мм. Таку колію використовують країни Північної Америки, Китай та Європа.

Працювати є над чим. Але треба розуміти найголовніше: якщо справді взятися за непросту справу відновлення українських залізниць, то можна отримати непоганий результат. Раніше ми говорили про те, що транспортна галузь готова надати Україні 30 % приросту ВВП.

Українська