Що отримаємо внаслідок чергового зростання залізничних тарифів?
В останні роки українська економіка працює в умовах залізничних тарифів, що постійно підвищуються. Вже неодноразово порушувалося питання економічної доцільності цього заходу в умовах низьких світових цін та слабкого експортного попиту, проте тарифи продовжують зростати. Обіцяна модернізація вагонного парку для перевезень зернових навряд чи полегшить життя аграрної галузі в новому році.
Для кого ж сприятливе зростання тарифів? Насамперед, стабільне підвищення тарифів на перевезення вантажів вигідне самому перевізнику. Внаслідок значного підвищення вартості вантажоперевезень (сумарно на 61,5% за останні 3 роки) ПАТ «УЗ» за підсумками 2016 року змогло стати прибутковим після великих фінансових збитків у період 2014-2015 років. внаслідок сильних валютних коливань. При цьому обсяги вантажоперевезень залізничним транспортом в Україні продовжують знижуватися (-12% за останні 3 роки).
Фінансові результати УЗ, 2011-2016 рр., млрд. грн.
Таким чином, при падаючій вантажній базі зростання тарифів допомагає компанії залишатися на плаву, особливо враховуючи монопольне становище залізничного перевізника.
Для інших учасників процесу перевезень, включно з операторами зернового ринку, підвищення вартості перевезення має негативне значення.
Окрім збільшення маркетингових витрат як прямого слідства, на тлі низьких цін реалізації всі учасники процесу перевезення зіткнуся зі зниженням власної маржинальності.
Незважаючи на заявлені плани структурної зміни системи перевезень, оператори зернового ринку продовжують працювати в умовах неефективної логістичної системи. Нагадаю, що ще у 2014 році при оголошенні чергового підвищення залізничних тарифів його метою мали стати модернізація та оновлення рухомого складу. Однак, як і раніше, закупівлі нових вагонів-зерновозів не здійснюються, натомість традиційно закуповуються нові напіввагони — спеціалізований рухомий склад для перевезень залізняку та вугілля. Причому, спочатку озвучені плани закупівлі нового рухомого складу виконуються лише на 20%.
Заради справедливості зазначу, що у 2016 році на модернізацію та оновлення рухомого залізничного складу в Україні було направлено перевізником сумарно 4,8 млрд грн, проте лише за рахунок проведення ремонтних робіт. Таким чином, ступінь зношування рухомого залізничного складу в Україні знизився незначно. Адже знос зерновозів досягає критичних 97%!
У поточному 2017 році ПАТ «УЗ» знову має намір підняти залізничні тарифи на 25%. Як і раніше, залізничний перевізник декларує значні плани модернізації та оновлення рухомого складу в обсязі майже 9 тис. вагонів, з них 1070 — вагонів-зерновозів. Особливістю даного плану є той факт, що 1000 цементовозів, не затребуваних ринком на даний час, будуть переобладнані на зерновози, які мають підвищений попит.
Однак цей захід, на мою думку, навряд чи кардинально змінить ситуацію на ринку перевезень сільськогосподарських вантажів. Адже парк зерновозів не поповниться новим рухомим складом — інноваційного типу, з підвищеним обсягом кузова, який дозволив би збільшити обсяги аграрних вантажів, що перевозяться. За рахунок меншого внутрішнього обсягу (обсяг кузова цементовозу — 60-65 м3, порівняно з об'ємом кузова зерновоза 93-94 м3), колишні цементовози зможуть перевозити приблизно на чверть менше зерна, ніж звичайні вагони-зерновози, відповідно, на стільки і збільшиться питома вартість транспортування 1 тонни зерна, що перевозиться. У цьому випадку прогнозуємо, що перевізники та відправники можуть зіткнутися з ще більшими проблемами при відправках, ніж зараз, проте платити за це їм доведеться на 25% більше!
Як видно, за останні роки масштабного оновлення та модернізації українського рухомого складу з перевезень зернових не проводилось і не передбачається. Твердо переконаний, що без цього аграрії України і наступного року зіткнуться з проблемою здійснення перевезень своїх вантажів залізничним транспортом, навіть за зниження обсягів виробництва.
Олег Бурлаченко, генеральний директор ТОВ «ТЕП Вертикаль»