Експедиторська спільнота висловлює стурбованість публічними заявами керівництва «Укрзалізниці»
Експедитори стурбовані заявою глави «Укрзалізниці» Войцеха Балчуна про те, що його відомство веде переговори з відправниками вантажу про так звані прямі контракти, а саме виключаючи міжнародних експедиторів з ланцюга поставки. З цього приводу учасники зустрічі Асоціації «УКРЗОВНІШТРАНС» провели консультації та дали оцінку ситуації з реформуванням та змінами у функціонуванні залізничного транспорту.
За словами президента Асоціації «Укрзовніштранс» Олега Платонова, «Укрзалізниця» працює не публічно, міжнародні експедитори не можуть планувати своєї діяльності, оскільки «Укрзалізниця» досі не представила повноцінної стратегії розвитку та чіткого плану реформ. Внаслідок цього на практиці існують зловживання владою і робота «Укрзалізниці» є непрозорою, плутаючи поняття власності державної та приватної, тобто норми публічного та приватного права, що у свою чергу знижує привабливість та породжує недовіру до транспортно-логістичної мережі України як елементу міжнародного ланцюга. постачання і це результат практичної роботи «Укрзалізниці». У заяві В. Балчун використовує дві протилежні думки — спочатку в «Укрзалізниці» повідомляють, що хочуть працювати без експедиторів, а згодом про створення власної експедиторської компанії.
Більше того, «Укрзалізниця» заявляє про майбутню лібералізацію ринку, але якщо створюється власна експедиторська компанія, яка не працюватиме на принципах конкуренції, то це не можна назвати лібералізацією ринку. "Це монополізація ринку і це вже питання до антимонопольного законодавства".
Крім того, роблячи такі заяви, «Укрзалізниця» на сьогоднішній день не опрацювала критерії оцінки діяльності експедиторів. «Як у відомстві мають намір розуміти, експедитор це чи ні, який механізм? » На сьогодні немає документів, які б говорили про те, що створюється експедиторська компанія на базі залізниць.
«Все, що можна створити на сьогоднішній день у рамках чинного законодавства — альтернативну експедиторську компанію, яка працюватиме на загальних засадах та принципах рівноправної конкуренції».
Асоціація «УКРЗОВНІШТРАНС» стурбована такими діями з боку монополіста, крім того, було ухвалено рішення ініціювати обговорення цього питання під час публічної дискусії, яку організує Асоціація «УКРЗОВНІШТРАНС» у рамках позапланового засідання Громадської ради при Міністерстві інфраструктури України.
Нагадаємо, В. Балчун на своїй сторінці у Facebook повідомив, що «Укрзалізниця» веде переговори з відправниками вантажу з метою підписання прямих контрактів.
«Хочемо працювати із клієнтом без посередників. Зараз прозвучить крамольна теза: без експедиторів. До речі, протягом останніх 20 років залізницею без посередника не перевезено жодної тонни. Думаємо зараз про власну, нашу експедиторську компанію. З казахами вже проговорили цю ідею та виходимо на її реалізацію. Ми на порозі нового залізничного законодавства та лібералізації ринку, яку воно спричинить... Може хтось хоче, щоб державна компанія виявилася нездатною до майбутньої конкуренції? Я точно не гратиму за таким сценарієм», — заявив В. Балчун.
Згодом в інтерв'ю виданню Lb.ua він підтвердив цей намір.
«Концентрація вагонів, система автоматичного розподілу вагонів і третє — ми заявили про створення власного експедитора „Укрзалізниці“. Будь-яка залізниця, яка поважає себе, має власного експедитора. Тут немає жодної причини, щоб ці функції передавати до приватних рук. Це наші гроші. Уявіть собі які масштаби», — заявив В. Балчун.
Джерело: Журнал "Транспорт"