Підвищення тарифів на зернові вантажі сприятиме відтоку обсягів на авто та річку
Прогнозовані цифри нового врожаю схожі на цифри сезону 2019/20. І тоді, і зараз, кількість зерновозів в Україні на 25-30% більша за необхідну, для перевезення навіть таких обсягів урожаю. Вагонів вдосталь і всі приватні оператори готові до перевезень, мабуть, готова й Укрзалізниця. Найбільший попит мають приватні вагони сучасних моделей, з об'ємом кузова від 104 до 120 куб. метрів. Усі вагони УЗ мають об'єм 94 куб. метрів, тому для конкурентоспроможності з приватними вагонами вони повинні мати значно нижчу плату за користування, ніж ринкова орендна плата приватних багатокубатурних вагонів.
У загальному парку зерновозів багато вагонів як УЗ, так і приватних власників з простроченим плановим ремонтом. Це пов'язано з надлишком зерновозів і, як наслідок, дуже низькою маржинальністю зернових перевезень. Нестача доходності не дає можливості власникам вагонів проводити своєчасно планові види ремонтів. І багато приватних вагонів стали на відстій чи взагалі на консервацію. Це дешевше, ніж сточувати вартісні колісні пари.
Дефіциту зерновозів цього сезону не буде. Надмірна кількість зерновозів зменшується, за рахунок вагонів, термін експлуатації яких минув, або закінчився тривалий термін експлуатації. З іншого боку є зростання врожаю. Ринок зерновозів дуже повільно прямує до балансу попиту/пропозиції, який надасть необхідну рентабельність, необхідну для проведення ремонтів та оновлення вагонного парку. Враховуючи темпи списання вагонів, профіцит вагонів цього сезону існуватиме.
Залізниця забезпечує близько 70% всіх перевезень зерна на експорт (у тому числі в морські порти), така кількість вантажу не зможе піти із залізниці (на авто та річку), суто з технічної неможливості транспортувати зазначені обсяги іншим видом транспорту. Річковий транспорт поступово розвивається та постійно нарощує свою частку; з автотранспорту є певні вагові обмеження, які з кожним роком посилюються. Крім того, якщо збережеться вартість залізничної логістики, на такому ж низькому рівні, і вагони, так само добре їздитимуть, як і минулого сезону, залізниця збереже свій відсотковий баланс.
Новий міністр інфраструктури нещодавно заявив, що необхідно провести індексацію тарифу на вантажні залізничні перевезення,сподіваюся, що міністр, коли говорив про індексацію тарифів, не мав на увазі індексацію (підвищення) тарифів на зернові вантажі. Зернові перевезення є прибутковими для державного перевізника, але якщо тарифи будуть підніматися, це призводитиме до посилення відтоку обсягів вантажів на авто та річку.
Вже два роки пандемія позитивно впливає на перевезення вантажів. Це відбувається за рахунок зменшення пасажирських перевезень, і вся тягова та інфраструктурна потужність УЗ спрямована на вантажні перевезення.
Ситуація із залізничною інфраструктурою на Заході та Півдні країни покращується, але здебільшого за рахунок приватних грошей. Самі аграрії поступово вибудовують сучасну інфраструктуру для своїх потреб. Щодо інфраструктурних робіт з боку УЗ, слід зазначити, що триває досить масштабна робота з підготовки припортових станцій Одеської залізниці до наступного зернового сезону.
(Матеріал взятий із інтерв'ю Олега Бурлаченка для Rail.Insider).