Тарифний дисбаланс
На даний момент структура вантажів, що перевозить Укрзалізниця складається на 60% із позакласних вантажів та вантажів 1-го класу. Це: залізняк, вугілля, будівельні матеріали, шлаки, кокс і т.д. У цих перевезень негативна рентабельність для перевізника вони збиткові. Тарифи на ці класи не дають можливість перевізнику отримувати необхідний прибуток, який давав би можливість підтримувати певний рівень заробітної плати у галузі, зберігати кадровий потенціал, інвестувати у підтримку та розвиток інфраструктури, оновлення локомотивного та вагонного парків. Прибуткові для залізниці вантажі 2-го та 3-го класів фактично субсидують перевезення вантажів 1-го класу та позакласних. Наприклад, виробники зернових вантажів (2-й клас) субсидують розвиток підприємств ГМК, вугільників та будівельників.
Ця диспропорція у тарифах перейшла з часів Радянського Союзу. За роки незалежності України, колосальна різниця у вартості перевезень дозволила отримувати власникам ГМК надприбутки та входити до списків олігархів «Форбс». Жодна галузь народного господарства України не має такої кількості олігархів. Наразі економіка країни та фінансовий стан УЗ перебувають у дуже тяжкому стані, тарифний дисбаланс необхідно ліквідувати негайно. Подорожчання сировини та будь-яких інших товарів на світових ринках регулює баланс попиту та пропозиції, а збільшення логістики у собівартості зазначеної продукції призведе лише до зменшення надприбутку.
Збиткові тарифи на позакласні вантажі і вантажі 1-го класу мають бути переглянуті рівня собівартості, але в наступному етапі – рівня необхідної рентабельності.
Тарифи на порожні вагони мають бути однаковими, без прив'язки до вантажу, що до цього перевозився. Залізниця фактично перевозить тару вагона, яка схожа на всі вагони. Величина тарифів 3-го класу має бути знижена. Це дозволить повернути на залізницю вантажі, які перейшли автотранспортом.
Тарифна градація залізниць ЄС зовсім не спирається на класи вантажів. Вартість перевезень залежить від інших факторів: швидкість руху на маршруті, завантаженість маршруту, кількість перевезеного вантажу маршрутом, інфраструктурні особливості маршруту.
У більшості країн держава надає дотації національному перевізнику. Укрзалізниця не отримує грошей із державного бюджету. УЗ має самостійно піклуватися про економічну ефективність та самоокупність своєї діяльності.
Наша компанія є залізничним оператором, а не виробником продукції. Але ми зацікавлені в тому, щоби національний перевізник надавав якісні та сучасні послуги з перевезення вантажів, які нам доручили експедирувати. А це стане реальним, коли залізниця зможе отримувати необхідний дохід на оновлення та модернізацію, зокрема завдяки уніфікації тарифних класів.
З інтерв'ю генерального директора ТЕП «ВЕРТИКАЛЬ» Олега Бурлаченка, інформаційно-аналітичного видавництва Rail.insider.